Skip to content

σ.α.σ.α. – να ανατινάξουμε την ακρόπολη!

280909

Jayne Mansfield Parthenon

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ Αριθ. 1

Έχοντας κοινή αισθητική και κοσμοθεωρητική άποψη, πως η καταστροφή κι η θνητότητα της μορφής των όντων περιλαμβάνονται στο περίγραμμα της ολοκλήρωσης της ζωής.
Έχοντας βάλει σκοπό μας την καταστροφή του Παρθενώνος, μ’ απώτερο σκοπό την παράδοσή του στην ουσιαστική αιωνιότητα, που δεν είναι παρά η χωρίς επίγνωση ροή κι η πλούσια σε πιθανότητες αυτόματη μετασκευή της ύλης, που κακώς ονομάζουμε ‘χαμό’.
Αντιπαθώντας τη χρονική και ιστορική κατοχύρωση της Ακρόπολης, σαν κάτι ανήκουστο και ξένο προς τη ζωή.
Νιώθοντας απαραίτητη την ανάγκη της αιωνιότητας στην τέχνη, μόνο κατά τη διάρκεια της ώρας της δημιουργίας.
Καταλαβαίνοντας τον Φειδία, που έδωσε μεν στο έργο χρονοϊστορική υπόσταση, χωρίς όμως να είναι τίποτα παραπάνω στα πλαίσια της υποστασιακής αιωνιότητας, για την οποία δεν υπάρχει χρονική διάρκεια και που γι’ αυτήν ένα δευτερόλεπτο δεν έχει διαφορά από τρία δισεκατομμύρια αιώνες, χάρη στις βουλητικές της ιδιότητες και στη δυναμική της χροιά, που μόνο στ’ άτομα νοούνται και κανέναν δε νοιάζει ο αριθμός των ατόμων αυτών.
Μισώντας τον Εθνικό Τουρισμό και τις εφιαλτικές- φολκλόρ αρθρογραφίες γι’ αυτόν.
Νομίζοντας πως κάνουμε μια ανώτερη καλλιτεχνικά πράξη, όντας σίγουροι πως όλη η γελοία και ψεύτικη επιβίωση όχι μόνο δε συγκρίνονται, έστω και μειονεκτώντας, μ’ ένα λεπτό ενεργητικής δράσης κι απόλαυσης, αλλά και καλλιτεχνικά είναι βλαβερή, προετοιμάζοντας ερασιτέχνες περιηγητές και ευνούχους.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

Να θέσουμε ως σκοπό μας την ανατίναξη αρχαίων μνημείων και την προπαγάνδα κατά αυτών.
Πρώτη καταστροφή ορίζεται η ανατίναξη του Παρθενώνα, που μας έχει κυριολεκτικά πνίξει.
Η προκήρυξη αυτή δεν αποσκοπεί παρά να δώσει ένα μέτρο απ’ το σκοπό μας. Είναι ένα βλήμα που ξεκινάει με λίγες πιθανότητες για στόχο τους πολλούς, μα δεν που επιζητάει παρά ελάχιστους.

Γιώργος Βασιλείου Μακρής

Γενικός Διοργανωτής της ΣΑΣΑ (Σύνδεσμος Αισθητικών Σαμποτέρ Αρχαιοτήτων).

Νοέμβριος 1944

Advertisements
12 Comments leave one →
  1. Νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία permalink
    050210 2306

    ΕΛΕΟΣ! Ο Μακρής έλεγε χοντρομαλακίες. Λ.χ. αυτή και μόνο η φράση του : “Καταλαβαίνοντας τον Φειδία, που έδωσε μεν στο έργο χρονοϊστορική υπόσταση, χωρίς όμως να είναι τίποτα παραπάνω στα πλαίσια της υποστασιακής αιωνιότητας, για την οποία δεν υπάρχει χρονική διάρκεια και που γι’ αυτήν ένα δευτερόλεπτο δεν έχει διαφορά από τρία δισεκατομμύρια αιώνες, χάρη στις βουλητικές της ιδιότητες και στη δυναμική της χροιά, που μόνο στ’ άτομα νοούνται και κανέναν δε νοιάζει ο αριθμός των ατόμων αυτών.”, είναι, πέρα από ασύντακτο συνοθύλευμα λέξεων, μια σκέτη μπουρδολογία για γέλια. Μυαλό θολωμένο. Για λύπηση.

  2. monumentvandalism permalink
    060210 0125

    Αγαπητέ,

    Το μπλογκ αυτό αφορά ένα πολύ συγκεκριμένο αντικείμενο. Δεν αντιλαμβάνομαι σε ποιον απευθύνεται η απάντησή σου, ούτε από ποια ανάγκη μας γράφεις. Αν διαφωνείς με κάποια συγκεκριμένη θέση του Μακρή, μοιράσου το αν θέλεις μαζί μας.

    Ευχαριστώ.

  3. Νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία permalink
    090210 1243

    Λοιπόν. Εντάξει. Θα τα πω ήρεμα. Δεν διαφωνώ “με κάποια συγκεκριμένη θέση του”. Διαφωνώ με ΟΛΟ το κείμενό του, από την αρχή έως το τέλος, κι από τη λογική που το διέπει έως την ίδια την πρότασή του. Εξηγούμαι.

    Η μόνη φράση του Μακρή που στέκει, είναι η εξής: “Μισώντας τον Εθνικό Τουρισμό και τις εφιαλτικές- φολκλόρ αρθρογραφίες γι’ αυτόν”. Και στέκει μόνο αυτή, γιατί μόνο αυτή πηγάζει από κάτι το πρωτογενές και ανθρώπινο. Τα υπόλοιπα είναι ιδεολογικές κατασκευές της πλάκας.

    Ιδεολογική κατασκευή της πλάκας είναι όλος ο συνειρμός του: 1. “η καταστροφή κι η θνητότητα της μορφής των όντων περιλαμβάνονται στο περίγραμμα της ολοκλήρωσης της ζωής” -> 2. “η χρονική και ιστορική κατοχύρωση της Ακρόπολης, είναι κάτι ανήκουστο και ξένο προς τη ζωή.” -> 3. “ουσιαστική αιωνιότητα, δεν είναι παρά η χωρίς επίγνωση ροή κι η πλούσια σε πιθανότητες αυτόματη μετασκευή της ύλης” ->4. “απαραίτητη η ανάγκη της αιωνιότητας στην τέχνη, μόνο κατά τη διάρκεια της ώρας της δημιουργίας.” -> 5. “όλη η γελοία και ψεύτικη επιβίωση όχι μόνο δε συγκρίνονται, έστω και μειονεκτώντας, μ’ ένα λεπτό ενεργητικής δράσης κι απόλαυσης, αλλά και καλλιτεχνικά είναι βλαβερή” -> 6. “Να θέσουμε ως σκοπό μας την ανατίναξη αρχαίων μνημείων και την προπαγάνδα κατά αυτών”.

    Μιλάμε για τρελό αποκορύφωμα του μηχανιστικού προοδευτισμού! Ο οποίος,
    ως γνωστόν, καθαγιάζει πάντοτε (σε τούτες τις λέξεις που ακολουθούν είναι το κλειδί για την ανάγνωση του συνειρμού) τη “θνητότητα” και την “καταστροφή”, τη “χωρίς επίγνωση ροή”, την “αυτόματη μετασκευή της ύλης”, με κερασάκι βέβαια τη “δράση” και την αντίληψη της ίδιας της προκήρυξης σαν “βλήμα” … μια ΜΗΧΑΝΗ δεν θα τα έλεγε διαφορετικά ούτε καλύτερα!

    Κατανοητός;

  4. monumentvandalism permalink
    100210 2347

    Αγαπητέ,

    Λόγω μιας αμηχανίας μπροστά σ αυτό το σύμπλεγμα που ονομάζεται διαδικτυακή δημοκρατία (αλλά ίσως και για αρχειακούς λόγους) δεν θα σβήσουμε τα σχόλιά σου. Όπως σου έγραψα και νωρίτερα όμως, το μπλογκ αυτό αφορά ένα πολύ συγκεκριμένο αντικείμενο. Συνεχίζω να μην αντιλαμβάνομαι ούτε σε ποιον απευθύνεσαι, ούτε από ποια ανάγκη μας γράφεις. Συμπεραίνω ότι, αν είχες ρίξει μια ματιά και στις υπόλοιπες αναρτήσεις, δεν θα έκανες καν τον κόπο.

    Ευχαριστώ.

  5. Νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία permalink
    110210 1232

    Δεν σας καταλαβαίνω. Εσείς μου γράψατε: “Αν διαφωνείς με κάποια συγκεκριμένη θέση του Μακρή, μοιράσου το αν θέλεις μαζί μας.”. Αυτό και έκανα! Μοιράστηκα μαζί σας, με επιχειρήματα και πολύ νηφάλια αυτή τη φορά, τη διαφωνία μου με το συγκεκριμένο γραπτό του Μακρή. Από πού θα προέκυπτε το να διαγράψετε τα σχόλιά μου λοιπόν; Και επιτέλους, τι σημασία έχει από ποια ανάγκη σας γράφω; Είδα το κείμενο αυτό και τα πήρα στο κρανίο. Με κάθε ειλικρίνεια, σάς το είπα. Κι όταν μού ζητήσατε επιχειρήματα, σας τα κατάθεσα. Ποιο είναι το πρόβλημα; Ανοιχτά δεν έχετε τα σχόλια;

  6. monumentvandalism permalink
    110210 1643

    Αγαπητέ,

    Για οποιοδήποτε μπλογκ, η διαγραφή των σχολίων σας θα προέκυπτε κάθε φορά που αναγράφεστε ως “νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία” – προσφώνηση από την οποία με μεγάλη υπομονή συγκρατούμαι να μην αφαιρέσω το “τη”. Ωστόσο ούτε αυτό, ούτε και το παρεξηγήσιμο λεξιλόγιό σας (θολωμένος, χοντρομαλακίες κτλ) δεν είναι λόγος για να διαγραφούν σχόλια από αυτό το μπλογκ. Εκείνο το οποίο σας τονίζω όλο αυτό το διάστημα που καλούμαι να χειριστώ την περίπτωσή σας είναι ότι το μπλογκ αυτό αφορά ένα πολύ συγκεκριμένο αντικείμενο, το οποίο δεν φαίνεται να σας απασχολεί. Ο λόγος λοιπόν διαγραφής ενός σχολίου από εδώ, θα ήταν το ότι κρίνεται παντελώς άσχετο με το αντικείμενό μας. Η καθολική σας διαφωνία με το παραπάνω κείμενο, αφορά μια διαφωνία με τη θεματολογία του monumentvandalism.wordpress.com εν γένει. Εξ αυτού δεν αντιλαμβανόμαστε την επιμονή σας, την ανάγκη από την οποία μας γράφετε.

    Ευχαριστώ.

  7. Νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία permalink
    110210 2225

    Για να καθίσω και να σας γράψω, οργισμένα στην αρχή και με νηφάλια επιχειρήματα στη συνέχεια, τότε μάλλον θα πρέπει να με απασχολεί το αντικείενο του μπλογκ σας. Και τελοσπάντων, αν η διάθεσή μου ήταν, ας πούμε, κακοπροαίτερη ή “προβοκτόρικη”, θα είχα αρκεστεί στο πρώτο, “βάνδαλο” σχόλιό μου και δεν θα είχα επιστρέψει για να τεκμηριώσω την οργή μου.

    Σας θυμίζω λοιπόν και πάλι ότι εσείς μου είπατε: “Αν διαφωνείς με κάποια συγκεκριμένη θέση του Μακρή, μοιράσου το αν θέλεις μαζί μας.”. Επομένως, δέχεστε την έκφραση κάποιων διαφωνιών με κάποιες πλευρές της θεματολογίας σας. Ανταποκρίθηκα με επιχειρήματα. Γιατί λοιπόν επιμένετε να μην απαντάτε σε αυτά; Ήδη χάσατε πολύτιμο χρόνο μιλώντας για το ύφος μου, ή τις προθέσεις και τις ανάγκες μου. Δεν θα ήταν λογικότερο να τον διαθέσετε για να επιχειρηματολογήσετε ουσιαστικά;

    Επαναλαμβάνω, ότι το συγκεκριμένο κείμενο του Μακρή δεν το θεωρώ έκφραση βανδαλισμού αλλά ρηχής ρητορείας, και μάλιστα μιας εντελώς μηχανιστικής αντίληψης της ζωής και της πράξης, που δεν έχει καμιά σχέση με τον βανδαλισμό.

    Σε κάθε περίπτωση πάντως, ζητώ συγγνώμη για την πραγματικά “απότομη” είσοδό μου στη ζωή του μπλογκ σας.

  8. monumentvandalism permalink
    110210 2344

    Αγαπητέ,

    Ο λόγος για τον οποίο δεν μπαίνω σε έναν διάλογο δεν έχει να κάνει με την απότομη είσοδό σας στο μπλογκ για την οποία δεν οφείλετε απολύτως καμία συγνώμη. Ο λόγος είναι ότι (τουλάχιστον μέχρι πριν το τελευταίο σας σχόλιο) περιορίζεστε στην μεταφορά αυτολεξεί κομματιών από το αναρτημένο κείμενο, τα οποία χαρακτηρίζετε χοντρομαλακίες ή ιδεολογικές κατασκευές, χωρίς (επιτρέψτε μου) απολύτως κανένα επιχείρημα, αλλά κυρίως χωρίς να κάνετε ξεκάθαρο αν σας ανατριχιάζει ο βανδαλισμός ως πρακτική γενικώς ή απλώς η προσέγγιση του Μακρή. Και στις δύο περιπτώσεις, και από την στιγμή που δεν θέτετε τίποτε συγκεκριμένο προς συζήτηση, νιώθω εξαιρετικά αμήχανα μπροστά στο χρέος είτε να υιοθετήσω το αρχικό σας στιλ, είτε να επαναλάβω εν περιλήψει θέσεις που προσπαθούν με τη μέγιστη δυνατή σοβαρότητα να εκφραστούν στις τακτικές μας αναρτήσεις. Νομίζω ότι το σχόλιό σας περί μηχανιστικού προοδευτισμού είναι άστοχο, αλλά εξίσου άστοχο είναι εκ μέρους μου να μπω σε μια συζήτηση που πρέπει πρώτα να εφεύρω το αντικείμενό της. Όσων αφορά στην “έκφραση διαφωνιών σε πλευρές της θεματολογίας” μας, προσπαθώ να σας πω από την αρχή ότι τις βρίσκουμε εντελώς παράλογες, όσο δηλ. φανερώνει η ίδια η διατύπωση.

  9. Νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία permalink
    120210 1107

    Μάλλον δεν προσέξατε ότι, όταν επιχειρηματολόγησα, μετέφερα αυτολεξεί κομμάτια από το κείμενο του Μακρή βάζοντάς τα σε μια σειρά (1.-> 2. -> κλπ.), με την οποία ήθελα να αναδείξω, όπως έγραψα, το συνειρμό του. Δηλαδή, το πώς από μια ορισμένη αντίληψη περί της ζωής και της “ολοκλήρωσής της” (1.->) προχωράει σε μια ορισμένη αντίληψη περί της τέχνης και της δράσης, για να καταλήξει στην πρόταση για την ανατίναξη της Ακρόπολης (6.) Σε άμεση συνάρτηση με αυτό, ανάδειξα στη συνέχεια αυτές τις λέξεις που θεωρώ λέξεις-κλειδιά για την κατανόηση αυτού του συνειρμού (“θνητότητα”->”καταστροφή”->”ροή”->”αυτόματη μετασκευή της ύλης”->
    “δράση”->”βλήμα”). Σημειώνω ότι στην επιχειρηματολογία μου δεν είπα τη λέξη “χοντρομαλακίες”, που ξεστόμισα τη στιγμή της οργής μου, αλλά “ιδεολογική κατασκευή”, “τρελό αποκορύφωμα του προοδευτικού μηχανικισμού” και “μια ΜΗΧΑΝΗ δεν θα τα έλεγε διαφορετικά”.

    Δεν ξέρω τι δεν καταλάβατε από όλα αυτά. Νόμιζα πως ήταν αρκετά καθαρά. Φαίνεται πως έκανα λάθος. Ας επαναλάβω λοιπόν.

    Η όλη αντίληψη περί ζωής, ολοκλήρωσης της ζωής, τέχνης και δράσης, που διαπνέει αυτό το κείμενο του Μακρή, ταυτίζεται με τις αντιλήψεις του μηχανιστικού προοδευτισμού, που με τη σειρά του είναι το ιδεολογικό στολίδι της κυριαρχίας της Μηχανής. Όλη αυτή η ιδέα ότι η ζωή ταυτίζεται με τη θνητότητα και την καταστροφή, ότι επομένως και η τέχνη πρέπει να ταυτιστεί με αυτές και να μην επιδιώκει τη χρονιότητα, και τέλος ότι, συνεπώς, κάθε προσπάθεια συντήρησης έργων τέχνης μέσα στο χρόνο είναι ενάντια στην (έτσι εννοούμενη) “ζωή”, καταδικαστέα και … ανατιναχτέα, είναι μια ιδέα πλήρως ενταγμένη στην ιδεολογία της Μηχανής. Η οποία, ακριβώς, τα πάντα αλέθει, κινείται αέναα και ασταμάτητα, χωρίς να χρονίζει (η χρονιότητα είναι, για τη Μηχανή, στασιμότητα και επομένως καταστροφή της!), και για την οποία “ζωή”, “θνητότητα” και “καταστροφή” είναι πράγματα ταυτόσημα.

    Νομίζω λοιπόν ότι πρέπει να διακρίνουμε το βανδαλισμό των Βανδάλων από το βανδαλισμό της Μηχανής. Και το κείμενο του Μακρή (εκτός από τη μια φράση του, που εξαίρεσα σαν έκφραση ανθρώπινη) εντάσσεται στο βανδαλισμό της Μηχανής. Ποιος Βάνδαλος θα μιλούσε λχ. για “ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΡΟΗ” και για “ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΜΕΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ”; “Χωρίς επίγνωση”; “Αυτόματη μετασκευή”; Ποια μπορεί να είναι η πηγή έμπευσης μιας τέτοιας αντίληψης της ζωής, της τέχνης και της δράσης, πέρα από τη Μηχανή;

    Χρειάζεται μήπως να σας θυμίσω ότι ένα σημαντικό μέρος του μοντέρνου, με πιο ορατό τον Φουτουρισμό (αλλά όχι μόνο!), δεν ήταν ουσιαστικά παρά ιδεολογικό πασπάλισμα του κόσμου της Μηχανής και, σαν τέτοιο, εργάστηκε για τη διεύρυνση της κυριαρχίας της μέσα από το προκάλυμα της “πρωτοπορίας”;

    Ελπίζω τώρα να έγινα περισσότερο κατανοητός.

  10. monumentvandalism permalink
    130210 0155

    Αγαπητέ,

    Ναι. Το μοντέρνο κίνημα συστήθηκε, μεταξύ άλλων, και ως καταστροφή των παραδόσεων. Δεν υπάρχει λόγος όμως να συγχέει κανείς το βανδαλισμό με τις προταγματικές εξαγγελίες του μοντερνισμού. Βρίσκω τη διάκριση κάπως προφανή και θέλω να πιστεύω ότι η κατεύθυνση των αναλυτικών προσεγγίσεων του μπλογκ δεν αφήνει περιθώρια σύγχισης. Το κείμενο του Μακρή βεβαίως, δεν το βρίσκω να συντάσσεται με όσα διαβάζετε πίσω από αυτό. Αν ακολουθήσω την ανάγνωσή σας, μπορώ μόνο να διακρίνω ένα λεξιλόγιο που μπορεί κανείς να οικειοποιηθεί και από τη θέση που επιμένετε να τον τοποθετείτε.

  11. monumentvandalism permalink
    130210 2000

    Συν τοις άλλοις, ειδικά ο Παρθενώνας λατρεύτηκε από τους μοντερνιστές ως το ανέκαθεν μοντέρνο, την περίοδο που σημειώθηκε μια γενικευμένη στροφή προς το ελληνικό στοιχείο (από την Αθήνα ως τις Κυκλάδες) που υμνήθηκε λίγο πολύ ως η τελευταία ελπίδα επιστροφής σε κάτι το πρωτογενές, σε κάτι δηλαδή που παρέκαμπτε κάθε έννοια εξέλιξης ή προόδου. Η πρόσληψη ωστόσο της επιστροφής της δύσης στην αθώα Ελλάδα την ίδια εποχή ποικίλει μεταξύ των Ελλήνων μοντερνιστών, οι οποίοι αλληλοκατασπαράσσονται όχι μόνο για την ερμηνεία του μοντέρνου ή του αληθινού αλλά κυρίως για την ερμηνεία του ίδιου του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ. Αλλά αναρωτιέμαι, πώς απορρίπτετε ως γνήσια κίνητρα βανδαλισμού όλα όσα απαριθμίσατε; Νομίζω ότι στην πραγματικότητα κρίνετε το εν λόγω κείμενο, καθώς και την πιθανότητα πραγματοποίησης των εξαγγελιών του, (μόνον) ως έργο τέχνης. Ας αναρωτηθούμε τι θα είχε ακολουθήσει αν η Σ.α.σ.α δεν είχε εμφανιστεί μόλις ένα μήνα πριν το Δεκέμβρη του 44. Εδώ πιθανολογείται ότι ο Γονατάς, επιμελητής του τόμου της ΕΣΤΙΑΣ για τον Μακρή από όπου προέρχεται και το αναρτημένο κείμενο, κουτσούρεψε την προκήρυξη επίτηδες, 42 ολόκληρα χρόνια μετά, για να μην κατηγορηθεί για ηθική αυτουργία πιθανής ανατίναξης του μνημείου…

  12. Νευριασμένος με τη πασπαλισμένη μπουρδολογία permalink
    160210 1353

    Να που μπορούμε να συζητήσουμε λοιπόν! Όμως …

    … δεν ταύτισα το βανδαλισμό με τις προταγματικές εξαγγελίες του μοντέρνου (πού το είδατε αυτό;), όπως και δεν εστίασα στη “καταστροφή των παραδόσεων” γενικά, ούτε και σε όλο το Μοντέρνο (μίλησα για “ένα μέρος του μοντέρνου”), αλλά σε μια συγκεκριμένη ΜΗΧΑΝΙΣΤΙΚΗ αντίληψη της αντιπαραδοσιακής δράσης – αντίληψη που εμπνέει ΡΗΤΑ (δλδ δεν τη “διακρίνω” εγώ: τη διακηρύσσει ανοιχτά και πολλαπλά ο ίδιος ο συγγραφέας της!) την προκήρυξη του Μακρή.

    Αναρωτιέμαι αλήθεια, πώς αλλιώς θα μπορούσε να διαβάσει κανείς λ.χ. την εναρκτήρια φράση της προκήρυξης: “Έχοντας βάλει σκοπό μας την καταστροφή του Παρθενώνος, μ’ απώτερο σκοπό την παράδοσή του στην ουσιαστική αιωνιότητα, που δεν είναι παρά η χωρίς επίγνωση ροή κι η πλούσια σε πιθανότητες αυτόματη μετασκευή της ύλης, που κακώς ονομάζουμε ‘χαμό’.”.

    !!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: