Skip to content

είναι βαριά η στάχτη του τσολιά [02_κρίσεις]

200110

[κάποιες απαντήσεις, συνέχεια]

αντιφάσεις· το πιο καλά φυλασσόμενο σημείο της πόλης και η εμμονή στο να παραμείνει αφύλακτο

Ρίχνοντας λοιπόν μια ματιά στην σύντομή του ιστορία, θα δούμε ότι το μνημείο του Α.Σ. είναι ένα συνεχές πεδίο επανανοηματοδοτήσεων, προσαρμοζόμενο ανά ιστορική περίοδο ή και ανά υποκείμενο στην εικονογράφηση της αφήγησης που επιδιώκεται. Στη βάση του κτιρίου του κοινοβουλίου, σήμερα υποτίθεται ότι συμβολίζει τη δημοκρατία, την εθνική μας ανεξαρτησία, την ελληνική ψυχή (!) ή ακόμη και την ειρήνη. Γιατί όμως μια τέτοια εμμονή με το ότι δεν φυλάσσεται;

Προς τιμήν όλων των μαχών και κανενός προσώπου, ο Άγνωστος Στρατιώτης, μέρος του υπερμνημείου του πολιτεύματος, βρίσκεται εκεί για να φυλάσσει (ως Κέρβερος τον Άδη) και όχι για να φυλάσσεται. Η φύλαξή του θα σήμαινε την αυτοαναίρεσή του, την παραδοχή ότι δεν είναι τίποτε άλλο από τουριστική ατραξιόν (όπου απαγορεύονται τα τακούνια, τα φλας και τα αναψυκτικά). Εξού και οι εκ παραδρομής αντιφάσεις περί του «καλύτερα φυλασσόμενου σημείου». Η Βουλή (τουλάχιστον όταν κανείς πλησιάζει με φωτογραφική μηχανή και όχι πανό – όταν δηλαδή επιχειρεί να απαθανατίσει νοήματα και όχι να επανανοηματοδοτήσει), αυτή η υπερμεγέθης καρτ-ποστάλ, προφανώς δεν επιδιώκει να είναι το καλύτερα φυλασσόμενο σημείο της πόλης, αλλά το καλύτερα επιτηρούμενο. Το αρχετυπικό μνημείο, πόλος έλξης κάτω από έναν υπερμεγέθη οφθαλμό.

.

γιατί μια βόμβα με στόχο τη Βουλή αντιμετωπίζεται για μέρες ως βόμβα στον Άγνωστο Στρατιώτη

Η αλήθεια είναι ότι δόθηκε υπερβολική έμφαση τις τελευταίες μέρες στο μνημείο του Α.Σ. από τα μέσα, όπου το περιστατικό περιγράφηκε με τη φράση «βόμβα στα θεμέλια της δημοκρατίας», όπου «δημοκρατία» η Βουλή και «θεμέλια» το μνημείο. Εντάσσεται η αντίδραση αυτή στη γενικευμένη έξαρση αναφορών προς το μνημείο, που ξεκινά με το κάψιμο του φυλακίου το 2007 και φτάνει μέχρι τη φετινή έκθεση του Ιδρύματος της Βουλής;

Το κτίριο της Βουλής συμμετέχει στην εμπειρία της πόλης καταρχήν ως μνημείο, ως λογότυπο, και δευτερευόντως ως κτίριο εν χρήση. Σαν διδιάστατη εικόνα καθίσταται σημαίνον χωρίς σημαινόμενο, πρόσοψη δίχως κτίριο. Η χρήση του όμως, αν και δευτερεύουσα, αποτελεί το βασικό μηχανισμό επιτέλεσης αυτής της θεαματικότητας: όντας το κοινοβούλιο, γίνεται αποτελεσματικό ως ανομολόγητο μνημείο, ως πομπός νοημάτων πίσω από μια πρακτική λειτουργία, ακριβώς όπως μια εκκλησία ή ένα McDonald’s. Για ένα τρομοκρατικό χτύπημα που ερμηνεύεται ως συμβολικό, ένα ομολογημένο μνημείο, όπως αυτό του Α.Σ., εικάζεται ευκολότερα ως στόχος. Συν τοις άλλοις, ως συνεχές πεδίο επανανοηματοδοτήσεων, δύναται να αφομοιώσει στην αφήγησή του κάθε εικονοκλαστική απόπειρα εναντίον του. Αντιθέτως, ένα κτίριο θεσμικό μπορεί μόνο να υποκαθιστά χρήσεις. Λέμε «η Βουλή είναι εκεί όπου ήταν τα Ανάκτορα». Δεν λέμε «η Βουλή είναι τα Ανάκτορα»,  le Palais d’ Athènes.

.

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: